معاون نخستوزیر روسیه اعلام کرد که کریدور شمال ـ جنوب عبوری از ایران میتواند یک جایگزین مناسب و ایمن برای کانال سوئز باشد که هزینه انتقال کالا را به شدت پایین میآورد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بینالملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، آندری بلوسوف، معاون نخستوزیر روسیه، اعلام کرد که کریدور شمال - جنوب عبوری از ایران میتواند جایگزین ایمنی برای کانال سوئز باشد.
وی گفت که انتظار میرود حجم حمل و نقل انتقال کالاهای روس تا سال 2030 دو برابر بشود.
بلوسوف طی سخنانی در مجمع اقتصادی اوراسیایی گفت که اهمیت کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال - جنوب و دیگر مسیرهای جایگزین به خاطر تغییر سمت و سوی بازارهای جهانی به سوی چین، آسیای جنوب شرق و خلیج فارس در حال افزایش است.
وی در سخنان خود گفت: زیرساختهای کنونی حمل و نقل که به صورت تاریخی برای انتقال کالا بین شرق و غرب ایجاد شدهاند، دیگر نمیتواند نیازهای جهان را برآورده کنند.
به صورتاین مقام روس تأکید کرد که کریدور شمال - جنوب میتواند یک رقیب جدی برای کانال سوئز باشد.
بلوسوف تاکید کرد کانال سوئز هماکنون تنها مسیر اتصال آسیا به اروپا از طریق آبهای عمیق است و چنین انحصاری میتواند برای اقتصاد جهانی مخاطرهآمیز باشد.
وی برای اثبات مدعای خود حادثه سال 2021 را یادآوری کرد که یک کشتی کانتینربر از مسیر خود منحرف شد و کانال سوئز را برای حدود یک هفته بست و تبعات ادامهداری برای اقتصاد جهانی به بار آورد.
کریدور شمال - جنوب یک مسیر ترانزیت ترکیبی ریلی - دریایی - جادهای 7200 کیلومتری است که با عبور از هند، ایران، آذربایجان، روسیه، و آسیای میانه به اروپا میرسد.
کارشناسان میگویند: توسعه استفاده از این مسیر میتواند هزینههای حمل و نقل را 50 درصد کاهش داده و زمان انتقال محمولههای تجاری را 20 روز نسبت به عبور از کانال سوئز کمتر کند.
پایان پیام/
شناسه خبر: 813026